Zelfstandige tandartsen sluiten zich steeds vaker aan bij mondzorgketens. Maar volgens sommige patiënten en tandartsen staat het winstbejag daarbij teveel op de voorgrond, met nodeloze behandelingen tot gevolg.
‘Zonder alle ketens over een kam te scheren, bestaan er ketenorganisaties die jonge tandartsen leren een kroon te verkopen,’ aldus Nico de Jong over nodeloze behandelingen. De Jong is voorzitter van de Rotterdamse Tandartsenvereniging en doet zijn uitspraken in het AD.
Steeds meer tandartsen zoeken aansluiting bij een keten. Dit blijkt uit een recent artikel in TandartsPraktijk. Inmiddels maakt meer dan tien procent van de ongeveer 4.700 Nederlandse praktijken deel uit van zo’n keten. Dat percentage groeit de komende tijd verder, verwachten marktdeskundigen.
In het AD betreurt tandarts Cees Wijsman de teloorgang van de vertrouwde tandarts op de hoek, waaronder zijn Rotterdamse praktijk: ‘Die kende zijn patiënten. Bij ons staat persoonlijke aandacht nog steeds voorop, wij zijn vertrouwde gezichten.’
Patiënten over nodeloze behandelingen
In het AD-artikel komen ook veel patiënten aan het woord die kritisch zijn over deze ontwikkeling.
Eva Munnik (45) voelt zich bijvoorbeeld in ketenpraktijken onpersoonlijk benaderd en vaak weinig serieus genomen: ‘Die lieve, vertrouwde tandarts die mij door en door kende, ging met pensioen. Ketenpraktijken in Amersfoort en, na mijn verhuizing, in Amsterdam wilden per se een cofferdam plaatsen om een kies te isoleren. Terwijl dat ding mij benauwde. Nul flexibiliteit. In een andere ketenpraktijk trof ik een begripvolle tandarts, maar de keer daarop een andere. Er was veel doorloop.’
Ook patiënt Joeri Lansbergen (41) is ontevreden. De praktijk waar hij met zijn gezin onder behandeling was ze ‘wilde ons allerlei overbodige behandelingen aansmeren.’ Hij voelde zich ‘een nummer’ toen hij tegelijkertijd met enkele anderen door zijn tandarts werd behandeld. ‘Haastig en ongeduldig tegen mijn vrouw, die wat angstig is.’
Ketens blijven groeien
In het artikel in TandartsPraktijk spreekt Rob Barnasconi, directeur partnermanagement en klinische zaken bij Fresh Tandartsen, de verwachting uit dat de ketens desondanks zullen blijven groeien. ‘Dat zal geleidelijk gaan, niet explosief. Het vak is in je eentje bijna niet meer te doen. Aansluiten bij een serviceorganisatie is dan een van de oplossingen.’