Dit om te voorkomen dat patiënten voor verrassingen komen te staan bij behandelingen aan hun gebit. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) checkt of mondzorgaanbieders zich hieraan houden.
Voorlichting middels poster
De NZa, de Consumentenbond, Patiëntenfederatie Nederland en de brancheorganisaties in de mondzorg werken sinds 2020 samen om aanbieders én patiënten goed voor te lichten over deze offerteverplichting. Hiervoor werd onder andere een informatieposter ontwikkeld voor in de wachtkamer of op de website van de praktijk.
NZa checkt offertes
De NZa laat middels een bericht op de eigen website (dd. 28 oktober 2021) weten bij toezichtsonderzoeken te checken of aanbieders in de mondzorg hun patiënten vooraf goed en duidelijk informeren over de behandeling en de kosten.
Regels voor het afgeven van een offerte
Voor behandelingen aan het gebit die duurder zijn dan € 250, moet u de patiënt vooraf een offerte geven. Kost de behandeling minder dan € 250, maar vraagt een patiënt zelf om een offerte of kostenoverzicht? Ook dan bent u verplicht om voor de behandeling een offerte af te geven. Naar de regels Regeling mondzorg – NR/REG-2123s.
Bron: NZa
Beeld: © Syda Productions / stock.adobe.com