Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe zit het met de Wkkgz?

De tandartsen mogen dan wel steen en been klagen over de papierwinkel, uit recent VvAA-onderzoek blijken zij beter dan de andere zorgverleners op de hoogte te zijn van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) die sinds januari 2016 van kracht is. Toch betekent dit niet dat de vlag uit kan.

Auteur: Marijke Simons

Net als in 2016 en 2017 deed de VvAA onderzoek naar de bekendheid van de Wkkgz en de mate waarin zorgverleners de diverse onderdelen hebben doorgevoerd. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 700 medici en paramedici. De uitkomst liet zien dat nog steeds minder dan de helft van de zorgverleners op de hoogte bleek van inhoud en doel van de wet. Dat is om ‘in gezondheidstermen te spreken’ zorgelijk!
In kennis van de Wkkggz scoorden de tandartsen met 59% net iets beter dan de huisartsen (53%) en de fysiotherapeuten (49%).

Kleine voorsprong tandarts

De KNMT benadert de uitkomst echter positief en legt de nadruk op de voorsprong die de tandarts heeft op de andere deelnemers aan het onderzoek. Deze is volgens de KNMT te danken aan de specifieke aandacht die er door de beroepsorganisatie aan wordt besteed, in de opleiding en de Academy. Neemt niet weg dat 41% van de tandartsen het doel en de inhoud van deze wet nog ontgaat. Uit weerzin tegen de bureaucratie? Hierbij volgt voor hen een kleine, compacte opfrisser.

Wkkgz, dit is het

Doel

Het borgen van goede zorg en het versterken van de positie van de patiënten.

Tandarts

Voor de tandarts betekent dit: registreren van incidenten. Dat kan via een Veilig Incidenten Melden systeem, VIM), calamiteiten en disfunctioneren melden bij de inspectie, zorgvuldig screenen van nieuwe medewerkers (Arbeidsvoorwaardenregeling en Verklaring omtrent het gedrag: VOG) en de registratie van klachten van de patiënt. De tandarts kan daarbij een beroep doen op een gekwalificeerde klachtenfunctionaris en de KNMT-Klachtenservice.

Patiënt

De patiënt heeft recht op keuze-informatie over de aangeboden zorg, inclusief informatie over tarieven, kwaliteit en ervaringen van andere patiënten. Hij/zij heeft ook recht op informatie over aard en toedracht van incidenten. In geval van een conflict kan de patiënt bij de onafhankelijke geschillencommissie terecht – die bindende afspraken doet en schadevergoeding kan toekennen – of naar de burgerlijke rechter stappen.

Gezonde verstandhouding

Goede zorg staat of valt met een goede, gezonde (!) verstandhouding tussen zorgaanbieder en zorgverlener.
Kennis omtrent een ieders rechten en plichten is daarbij onontbeerlijk. Kennis omtrent de Wkkgz is dus essentieel. Het is daarom voor zowel tandarts als patiënt te hopen dat uit de uitkomst van eenzelfde VvAA-onderzoek in 2019 zal blijken dat elke tandarts (en elke patiënt) van deze wet op de hoogte is.

Lees ook: Enquête als noodklok

Bron: KNMT
Beeld: VvAA

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.