Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het International Journal of Dental Hygiene en gaat over het gebruik van socialemediaplatforms door onafhankelijke mondhygiënisten in Nederland en de bijbehorende persoonlijke en demografische factoren. De onderzoekers verzamelden gegevens van 830 onafhankelijke mondhygiënisten van 670 verschillende praktijken. Opvallend was dat 34,4% van hen een link naar een sociaalmediaplatform op hun website had staan. Uit het onderzoek zou je kunnen afleiden dat locatie en opleidingsduur van invloed kunnen zijn op de keuze van socialemediaplatforms. Zo bleek dat mondhygiënisten met praktijken in het westen of zuiden van Nederland vaker Facebook gebruikten in vergelijking met degenen in het oosten of noorden. Bovendien was de kans groter dat mondhygiënisten met 4 jaar opleiding Facebook gebruikten in plaats van degenen met 2 jaar opleiding. Een andere opmerkelijke bevinding was dat mondhygiënisten die in Utrecht waren afgestudeerd, meer geneigd waren Instagram te gebruiken. Lees hier het hele onderzoeksartikel.
Een derde mondhygiënisten gebruikt socials voor werk
Ruim een derde van de zelfstandige mondhygiënisten in Nederland, gebruikt social media voor professionele doeleinden. Dit blijkt uit onderzoek van Marlotte van Capelleveen, mondhygiënist en PhD-student bij ACTA.