De tandartsketen informeerde destijds direct de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie over het incident. Tegelijkertijd schakelde men externe deskundigen in om de zaak vlot te trekken. Met de betaling van het losgeld werden afspraken gemaakt over het herstel van de toegang tot de gegevens en het verwijderen en niet-openbaar maken van eventueel gekopieerde gegevens. Volgens Colosseum Dental is de afgelopen weken onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen van dit incident voor de bescherming van medische- en persoonsgegevens van zowel patiënten als medewerkers. Het onderzoek leverde echter geen zekerheid op over de mate waarin persoonsgegevens ongeautoriseerd zijn verwerkt. Daarmee zegt de tandartsketen dat het goed mogelijk is dat de persoonsgegevens ondanks de betaling van losgeld toch op straat liggen. (Oud) patiënten en medewerkers worden naar een speciale pagina op de website verwezen voor meer informatie.
Colosseum Dental weet niet of patiëntgegevens op straat liggen
De Nederlandse tandartspraktijken van Colosseum Dental werden begin augustus het slachtoffer van een cyberaanval. Hackers legden de IT-systemen plat waardoor de zorg aan patiënten onderbroken moest worden. Na betaling van losgeld was de tandartsketen weer snel operationeel. Colosseum Dental kan na uitvoerig onderzoek echter niet zeggen of de persoonsgegevens toch illegaal zijn gekopieerd of verwerkt.