Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Gaming at the dentist’ op innovatie-postzegel

Een jonge gamende patiënt in de tandartsstoel op een postzegel. Het is een van de plaatjes op een nieuw postzegelvel dat PostNL en de TU Delft samen hebben ontwikkeld. Het vel is gewijd aan uiteenlopende innovaties, bedacht door wetenschappers van de universiteit in samenwerking met overheid, bedrijfsleven en dus ook tandartsen.

Het project Gaming@ The Dentist is een van de uitverkoren onderwerpen voor de zegels die op 16 augustus zijn bekroond met een eigen postzegel. De illustraties op het postzegelvel Innovatief Nederland zijn gemaakt door cartoonist en striptekenaar Erik Suvaal.

Onderwaterwereld

Gaming at the Dentist is een bijzonder spel dat ervoor zorgt dat het bezoek aan de tandarts voorbijvliegt en misschien zelfs te kort is. De patiënt krijgt een VR-bril op en waant zich dan in een onderwaterwereld waar alle aandacht uitgaat naar het in beweging houden van een onderzeeboot. Het spel is ontwikkeld door Rafa Bidarra.

Zij vertelt over het idee achter het spel: ‘Een collega vertelde dat hij in de tandartsstoel naar een ‘Where is Wally’-poster op het plafond keek. Een mooie afleiding. Zo ontstond het idee om iets interactiefs te maken voor tandartspatiënten.’

Eenvoudig en rustig

Samen met studenten van het vak ‘Building Serious Games’, een gamedesigner en met hulp uit de praktijk van Dien Gambon (tandarts pedontoloog) en Maaike Schutjes (angsttandarts) is het spel ontwikkeld. Rafa Bidarra: ‘Je kunt je voorstellen dat het spel eenvoudig en rustig moet zijn, want de patiënt moet wel ontspannen en geen onverwachte bewegingen maken. Zo kwamen we op de onderwaterwereld: als speler bevind je je in een onderzeeër die in een soort tunnel vaart en er weer uit wil komen. Onderweg verzamel je luchtbellen en ontwijk je rotsen. Als je niks doet, zink je naar de bodem.’

Veel positieve reacties

Ze vertelt dat er veel belangstelling is voor het idee van het spel. De paper (gepubliceerd in 2013) is regelmatig geciteerd en het spel is op verschillende fora gepresenteerd. Het onderwerp om digitaal, interactief afleiding te bieden in de tandartsstoel was echt nieuw. ‘We krijgen veel positieve reacties, van patiënten en tandartsen. We denken dat gamen echt een oplossing biedt, helemaal voor de ruim 800.000 mensen die een fobie hebben voor de tandarts of voor kinderen die lastig rustig te houden zijn.’

Uitdagingen en mogelijkheden

Om het spel in de praktijk toe te passen, zijn er nog wel uitdagingen. Dan gaat het bijvoorbeeld om hygiëne. Er is weinig tijd tussen tandartsbezoeken en het spel moet wel verantwoord kunnen worden gebruikt. Om het spel verder te ontwikkelen, is bovendien nog geld nodig. Dat is volgens Rafa Bidarra op dit moment de grootste uitdaging. Ze schetst nog wat mogelijkheden. ‘De moeilijkheidsgraad aanpassen aan het niveau van de patiënt, de duur van het spel afstemmen op de behandeling. Je kan nu al je eigen mobiel laten fungeren als scherm. Dat scheelt in logistiek voor de praktijk, want dan gebruik je deels je eigen materiaal. En in de toekomst hangt in de wachtruimte een scherm met topscores van de praktijk en word je gestimuleerd om je oude score te verbeteren, terwijl de tandarts de behandeling uitvoert.’

Kijken en/of kopen?

Bent u benieuwd naar de nieuwe zegels? Of wilt u de zegels zelf aanschaffen?
Meer informatie >>

Bron en beeld zegel: TUDelft
Beeld: © aniel Chetroni / Getty Images / iStock

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.