In het artikel komen patiënten aan het woord die hun ongenoegen uiten. Het valt een patiënt op dat tandartsen wel heel rap foto’s maken en grote behandelingen ‘aansmeren’ omdat dit nodig zou zijn. “Je gaat uit van de expertise van de tandarts.” En een andere patiënt ging hoogzwanger met kiespijn naar de tandarts, maar bleef na de behandeling pijn houden. Ze ging uiteindelijk nog vier keer naar de tandarts, omdat het niet goed was gegaan. Die kies heeft haar inmiddels al zo’n 700 euro gekost.
Zorgklacht
De oprichter van Zorgklacht.nl, Jord van der Woude, bevestigt een sterke groei van de onvrede over tandartsen onder Nederlanders. Volgens Van der Woude kwamen op jaarbasis 34 procent meer klachten binnen over mondzorg op zijn platform, en dan vooral over de kosten en de informatievoorziening vooraf. Zorgklacht.nl wil de problemen nu op praktijkniveau in kaart brengen.
De Consumentenbond laat weten dat een tandarts een prijsopgave moet geven bij een behandeling die duurder is dan 250 euro. Dit om misverstanden over de eindafrekening te voorkomen. Maar niet alle tandartsen stellen zo’n verplichte offerte op.
KNMT
In een reactie laat Jan Willem Vaartjes, tandarts en vicevoorzitter KNMT, weten dat het aantal neergelegde klachten juist daalt. En ook de kosten van de tandarts vallen volgens hem mee – de kosten voor mondzorg bedragen gemiddeld minder dan 300 euro per jaar per Nederlander. Vaartjes vindt dat mensen moeten begrijpen dat klachten soms niet in één keer zijn verholpen. “Overal heb je behandeltrajecten.”
De klachtenservice van de KNMT, waarbij ongeveer 85 procent van de beroepsgroep is aangesloten, nam afgelopen jaar in totaal 413 klachten van patiënten in behandeling. In ruim een derde van de gevallen (35 procent) ging de klacht over de kwaliteit van de behandeling, over communicatie/bejegening (29 procent) en de behandelkosten (22 procent).
Vaartjes geeft aan dat het logisch is dat rekeningen van de tandarts in sommige gevallen tegenwoordig hoog uitvallen omdat tandartsen nu bijna alle tools hebben om een tand of kies te repareren of te vervangen, veel meer dan vroeger. Hij benadrukt daarom het belang van preventie.
Klachtafhandeling kan beter
Volgens Van der Woude van Zorgklacht.nl kan de klachtafhandeling door de beroepsgroep echt beter. Hij ziet als belangrijkste reden voor de klachtenregen de slechte informatievoorziening, mede doordat steeds meer tandartsen uit andere landen komen, en de patiënt mondiger is geworden.
Lees het hele artikel op de site van het Algemeen Dablad
Bron: AD
Beeld: © Kzenon / stock.adobe.com
Gerelateerd
Lisanne (21) kreeg een rekening van 921 euro van de tandarts: hoe kon het zó hoog oplopen?