Colosseum Dental, eigendom van een Zwitserse investeringsmaatschappij, bezit in de Benelux 130 tandartspraktijken en bedient daarmee zo’n 600.000 patiënten. Aanvankelijk meldde het bedrijf dat de website vanwege een IT-storing niet beschikbaar was, maar later bleek het om een cyberaanval te gaan. Het concern heeft daarop snel actie ondernomen, want maand was de site alweer in de lucht. ‘De zorg voor onze patiënten heeft onze allerhoogste prioriteit en was aanleiding voor Colosseum Dental om contact te leggen met de cyberaanvallers en afspraken te maken over teruggave en veiligheid van onze data. Alleen op deze manier konden wij op deze korte termijn het risico voor alle betrokkenen minimaliseren en de praktijkvoering relatief snel weer herstellen’, aldus een bericht op de site. Colosseum Dental heeft aangifte gedaan bij de politie over deze cyberaanval en de betaling van het losgeld.
Volgens de Patiëntenfederatie komt het steeds vaker voor dat in de zorg (en daarbuiten) systemen worden overgenomen of tijdelijk worden platgelegd. “Ook hier blijkt weer hoe kwetsbaar de hele keten is, zeker als patiëntgegevens centraal worden opgeslagen”, zegt woordvoerder Thom Meens van de Patiëntenfederatie. “Ik heb geen idee of dat hier ook het geval is, maar hoe dan ook: voor ons staat goede beveiliging op één. Patiëntgegevens moeten veilig worden opgeslagen, je moet erop kunnen vertrouwen dat niemand daarmee aan de haal gaat.